Overslaan en naar de inhoud gaan

Defensief rijden en hoe correct reageren in een noodsituatie.

IJzel, aquaplaning, een ander voertuig dat een gevaarlijk maneuver doet… . Hoe moet je correct reageren in zulke verkeerssituaties?

De perfecte rij-, zit- en stuurhouding

Het lijkt vanzelfsprekend maar toch vergeten velen dit: defensief rijden begint bij een correcte zit- en stuurhouding.

Als we denken aan de juiste rijhouding, denken we altijd aan de '9-3-positie' van de handen. Dit is echter niet voldoende. Voor je de weg opgaat, moet je eerst je autostoel juist instellen. Ook de afstand tussen het stuur en de stoel moet correct zijn: je armen mogen niet te gestrekt zijn. Ze moeten lichtjes gebogen blijven. De hoofdsteun moet je nek goed ondersteunen. Tot slot moet je ook de achteruitkijkspiegels zodanig instellen dat de achterste portierhendels nauwelijks zichtbaar zijn.

Goed om te weten: door een slechte rijhouding kun je ernstige letsels oplopen als de airbag openspringt.

Noodstop met of zonder ABS

Doordat steeds meer voertuigen zijn uitgerust met een ABS-systeem, hechten we minder belang aan de juiste remtechniek. We duwen het rempedaal in, het voertuig vertraagt of stopt zonder dat we iets anders hoeven te doen. Het is echter noodzakelijk om te leren remmen en stoppen op een zo kort mogelijke afstand zonder de controle over het stuur te verliezen. En als het misgaat, hoe u zoveel mogelijk lichamelijke letsels beperkt.

Als je voertuig is uitgerust met een ABS-systeem, duw het rempedaal dan stevig en snel in. Houd het ingedrukt tot je voertuig stilstaat. Zet uw handen in de juiste veilige positie (9-3), controleer de spiegels en zet u recht in de stoel. Dit is niet zo vanzelfsprekend. Per noodstop kunnen er aanvullende acties vereist zijn (wat met airbags, klapband, aanrijding langs achter,…). Kortom diverse levensbelangrijke oefeningen die u in één van de slipcentra kan trainen.  

Als je geen ABS-systeem hebt, hangt de noodstop af van je snelheid, van de ondergrond en/of je een remdrukverdeler in de auto hebt.

Aquaplaning

Wist je dat de meeste dodelijke ongevallen niet veroorzaakt worden door ijzel of rijmplekken maar door aquaplaning? De wagen verliest dan zijn grip en doet zijn eigen ding. Gepast reageren is dan ook noodzakelijk, afhankelijk of u aquaplaning op de voor- , achterbanden of alle 4 de banden krijgt

Rijd rustig en voorzichtig om aquaplaning te voorkomen. Het is hoe dan ook altijd aan te raden om je snelheid te verminderen als het regent.

De bandenprofielen zorgen ervoor dat het water wordt afgevoerd. Hoe dieper deze zijn, hoe beter het water wegvloeit. Ik raad dus aan om de banden regelmatig correct te vervangen, vooral de achterste. Sommige doen dit fout doordat ze in de fout gaan met het begrip 'grip hebben'. Een nieuwe band dient voornamelijk voor meer waterafvoer en niet perse voor meer grip. Aquaplaning is een vorm van drijven op het water. Als u naar de botensport kijkt, ziet u ook dat een boot stabiel in het water is, als de achterkant druk heeft. Hetzelfde geldt voor een auto. Het is dus van levensbelang dat het meeste profiel altijd achteraan zit (anders sta je plots achterstevoren op de snelweg). En aquaplaning doet zich in de meeste gevallen voor op rechte stukken op de autosnelweg. Als de voorbanden de hoeveelheid water niet kunnen afvoeren, blijft je wagen meestal toch dezelfde baan volgen. Gebeurt hetzelfde met de achterbanden (of blokkeren deze), dan zal je wagen echter beginnen te slippen.

Correct reageren als je wagen begint te slippen

Je voelt dat je wagen begint te slippen. Hoe reageer je dan? Een paniekreactie is normaal maar ook gevaarlijk, want je reflexen kunnen je in gevaar brengen. Wat moet je dan precies doen?

Rem nooit! Duw meteen de koppeling in en draai het stuur zo veel mogelijk om in de gewenste richting. Concentreer je op de plek waar je naartoe wil. Zo behoud je je koers!

Wat als je wagen over de kop gaat?

Je wagen gaat over de kop en plots hang je ondersteboven vast in je autostoel.

Plaats je voeten tegen het dak van de auto en druk je lichaam vervolgens tegen de rugleuning van de stoel. Maak de gordel los en zorg ervoor dat je hem uit de weg doet zodat je er niet aan blijft hangen. Draai je om en kijk om je heen om zeker te zijn dat je veilig uit de auto kunt kruipen. Probeer altijd eerst met je voeten uit de wagen te stappen.

Hangt er rook in de auto? Als de rook wit is, is er geen reden tot paniek: die is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van een opengesprongen airbag. Als de rook echter zwart is, is er waarschijnlijk ergens vuur. Verlaat in dat geval zo snel mogelijk het voertuig.

Bron: AG Insurance